K aktivitám v TV PIARC sa naši nominanti vyjadrili formou odpovedí na 5 otázok k 31.8.2024
- V rámci Vášho TV pôsobíte v nejakej pracovnej skupine? Kto ju vedie?
- Aké sú ciele pracovnej skupiny/TV, akým spôsobom ste sa zapojili alebo sa zapojíte do jej aktivít?
- Zúčastnili ste sa tvorby dotazníka adresovaného krajinám, jeho vyplnenia za SR, zberu prípadových štúdií a podobne?
- Ste v kontakte/spolupracujete s odborníkmi s ČR v rovnakom TV?
- Plánujete využiť prácu/výsledky TV v SR, na odbornom podujatí SCS, v odborných časopisoch, inou formou?
TV 1.2 (Prínos ciest k ekonomickému a sociálnemu rozvoju), Ján Čelko, Marek Drličiak
Odpoveď na otázku 1: Predseda: Ilaria COPPA (Taliansko), anglicky hovoriaci tajomník: Tamara NICHOLSON (USA)
Na otázku 2: Pre cyklus 2024 – 2027 je cieľom TC 1.2 „Prínos ciest k hospodárskemu a sociálnemu rozvoju“ poskytnúť aktuálny a komplexný prehľad trendov, nástrojov, osvedčených postupov pri plánovaní investícií a analýze ekonomických a sociálnych dopadov cestnej infraštruktúry so zameraním na dekarbonizáciu, rodovú inklúziu a sociálnu spravodlivosť, vplyv zmeny ekonomiky v krajinách s LMIC, význam ciest pre spravodlivý a trvalo udržateľný rozvoj.
- 1.2.1 Zhrnutie plánovaných úloh investičných aktivít do cestnej infraštruktúry na národnej úrovni
- 1.2.2 Pochopenie zmien v dopyte po doprave spôsobených digitálnou ekonomikou, ekonomikou po pandémii a sociálnym kontextom, definovanie nástrojov na ich opis a odhad
- 1.2.3 Širšie ekonomické a sociálne vplyvy cestnej infraštruktúry
Na otázku 3: Dotazník bol zaslaný dnes, pre vyplnenie je potrebná spoluúčasť MD SR a jeho zložiek
Na otázku 4: ČR nemá zastúpenie v TV
Na otázku 5: Výskum, publikácie
TV 1.4 (Plánovanie odolnosti siete ciest), Martin Samek, Matej Žilinský
Odpoveď na otázku 1: Áno, pôsobím v pracovnej skupine 2, Téma: Najlepšia prax pre organizáciu odolnosti zlepšenej cestnej sieti. Predseda: Dr. Shafiq Alam, FIEAust CPEng PhD z Austrálie
Na otázku 2: Cieľom pracovnej skupiny, je identifikovanie, klasifikovanie a popis jednotlivých rizík pri vytváraní rezistentnej cestnej siete. Návrh opatrení, sledovanie plnenia a optimalizácia návrhov. Treba podotknúť, že „rozjazd“ skupiny je veľmi veľmi kostrbatý. Celá štruktúra a popis práce sa viac-menej „zbúchava“ na kolene.
Po fyzickom stretnutí v Paríži nasledovali, 3 online stretnutia, a aktuálne bude od 10.9 do 13.9 fyzické stretnutie technického komitétu v Holandsku, kde som potvrdil svoju osobnú účasť (Samek).
V rámci technického komitétu máme viacero lídrov pre jednotlivé oblasti, ktorí spracovávajú a prezentujú návrhy riešení a na základe prebiehajúcich diskusií doplňujú poznatky do návrhu príspevku za technický výbor. Zapájame sa do aktivít formou interakcia na jednotlivých diskusiách.
Na otázku 3: Tvorba dotazníkov zatiaľ nebola predmetom diskusií. Predpokladám zber dát po osobnom stretnutí v Holandsku.
Na otázku 4: s pánom Ing. Kropelnickým z ŘSD, ktorý je som mnou v TV.
Na otázku 5: Áno, určite plánujem uviesť poznatky nadobudnuté z medzinárodných dialógov na odborných akciách typu cestná konferencia, dni slovenských cestárov, inžinierske stavby a podobne.
TV 2.4 (Prevádzka cestnej siete a IDS pre trvalú udržateľnosť), Andrea Kocianová, Michal Zábovský
Odpoveď na otázku 1: Pôsobím v TV 2.4 „Prevádzka cestnej siete a IDS pre trvalú udržateľnosť“. Hlavné aktivity mám v pracovnej skupine 2.4.1 Aplikácie nových technológií a koncepcie digitálnej transformácie v prevádzke cestnej siete, čiastočne spolupracujem aj v aktivite 2.4.3 Rozvoj RNO a IDS v krajinách s LMIC (rozvojové a strede rozvinuté krajiny): výzvy a príležitosti. (Zábovský)
TV vedie Valentina Galasso (Taliansko), Aktivitu 2.4.1 vedú Yan St-Yves (Kanada), Karamjeet Deogan (Kanada) a Ma Jianming (USA). Skupina má 49 členov.
Ja som v rámci TV 2.4 v pracovnej skupine 2.4.2. Koncipovať riešenia IDS pre trvalo udržateľnú mobilitu, ktorú vedie C. Han a J. Hayden. (Kociánová)
Na otázku 2: Technický výbor 2.4 „Prevádzka cestnej siete a IDS pre trvalú udržateľnosť“ posudzuje prevádzku cestnej siete a IDS pre trvalú udržateľnosť. Využitie nových technológií môže optimalizovať prevádzku cestnej siete, zvýšiť bezpečnosť a znížiť dopady na životné prostredie. Práca a témy TV sú rozdelené do troch kategórií (pracovných skupín):
2.4.1 Aplikácie nových technológií a koncepcie digitálnej transformácie v prevádzke cestnej siete
2.4.2 Koncipovať riešenia IDS pre trvalo udržateľnú mobilitu
2.4.3 Rozvoj RNO a IDS v krajinách s LMIC (rozvojové a strede rozvinuté krajiny): výzvy a príležitosti
Aktuálne pracujem štruktúre digitálneho konceptu IDS pre RNO v podobe HD-máp a príprave výzvy pre prípadové štúdie v rámci pracovnej skupiny 2.4.1.
Základné info o cieľoch a agende skupín prebehlo v júli 2024 v rámci on-line stretnutia TC 2.4. Ďalšie veľké stretnutie bude koncom 11/2024 v Kazachstane, možnosť účasti prezenčne aj on-line.
Hlavným cieľom WG 2.4.2 je preskúmať, ako sa technológie IDS budú ďalej vyvíjať a poskytovať viac služieb v oblasti dopravy a mobility. V rámci aktivít sa má pripraviť technická správa, súbor prípadových štúdií a webinár. Momentálne sa pracuje na drafte dokumentu „High Impact Summary Paper“, v rámci ktorého sa zbiera relevantná literatúra, správy, prípadové štúdie.
Na otázku 3: Aktuálne pôsobím v pracovnej skupine v rámci aktivity 2.4.1 Aplikácie nových technológií a koncepcie digitálnej transformácie v prevádzke cestnej siete
Na otázku 4: Čiastočne s Tomášom Tichým (ČR) na základe spolupráce z minulého obdobia.
Na otázku 5: Áno, publikáciou v odborných časopisoch a účasťou na konferencii.
TV 3.3 (Riadenie aktív), Ľuboš Remek
Odpoveď na otázku 1: TV vedie Gerardo Finch (USA).
Na otázku 2: Úlohy TV v tomto období:
č. 1 Využitie technológií na zlepšenie postupov pri správe majetku
Cieľom tejto práce je preskúmať, ako môžu digitálne technológie zlepšiť spôsob, akým sa majetok
správy majetku. Do rozsahu tejto práce sú zahrnuté informácie o budovách
modelovanie, prístupy dátovej vedy a vizualizácie, využívanie veľkých dát, umelá inteligencia
aplikácií a metód automatizovaného zberu údajov na zlepšenie správy majetku.
Č. 2 Meranie na zníženie rizika a zlepšenie odolnosti cestných sietí
Cieľom tejto práce je pokračovať v budovaní súboru poznatkov o využívaní rizík a odolnosti
meraní a nástrojov analýzy na riadenie dopravných aktív. To môže pomôcť zvýšiť odolnosť
cestnej siete voči zmene klímy a iným stresovým faktorom.
Č. 3 Obnova a omladenie starnúcej infraštruktúry
Cieľom tejto práce je pokračovať v identifikácii úspešných prístupov na zvažovanie obnovy
a omladzovanie starnúcej infraštruktúry spravujúcej dopravné aktíva v rámci správy aktív.
Č. 4 Aktualizácia obsahu príručky o správe cestného majetku
Cieľom tejto práce je pokračovať v aktualizácii obsahu Príručky o správe cestného majetku
Príručky. Aktualizácia bude zahŕňať zvýšenie počtu prípadových štúdií a zahrnutie ďalších častí
na základe poznatkov získaných v rámci ostatných činností TC 3.3.
V súčasnosti pracujem na úlohe 3, v rámci ktorého pripravujeme webinár na túto tému.
Na otázku 3: Áno, zapojil som aj SSC.
Na otázku 4: Nie, v mojej pracovnej skupine nie je zapojená ČR.
Na otázku 5: Výsledky využívam a určite v tom budem pokračovať.
TV 4.1 (Vozovky), Eva Remišová, Zsolt Boros
Odpoveď na otázku 1: TV vedie Margo BRIESSINCK
Na otázku 2: Technický výbor 4.1 sa bude zaoberať otázkami súvisiacimi so zmierňovaním a riadením odolnosti vozoviek v dôsledku klimatických javov, používaním, ako aj ako aj prirodzeného opotrebovania
Rozdelenie TV na: 4.1.1 Monitorovanie ciest, 4.1.2 Povrchové úpravy, 4.1.3 Uhlíková stopa, 4.1.4 Mestské vozovky, 4.1.5 Systémy nízko-nákladových vozoviek.
Počas cyklu 2024-2027 sa TV 4.1 zameria na vozovky a vlastnosti povrchu ciest.
Štvorročné sympózium SURF oslávi v roku 2026 svoje 10. výročie. Monitorovanie vlastností povrchov vozoviek bolo témou aj v predchádzajúcich cykloch.
Predchádzajúce správy sa zameriavali najmä na merania stavu povrchu. V tomto cykle bude technická správa opisovať, ako sa merania povrchu (a prípadne iné merania) možno použiť pri hodnotení kvality nových vozoviek. Obrusná vrstva vrátane povrchových úprav sa navrhuje viac pre jej funkčné vlastnosti, ako je nízka hlučnosť, vysoká obrusnosť, odvodniteľnosť, alebo dokonca aj ich estetické vlastnosti. O týchto riešeniach sa bude diskutovať v správe.
Prierezovou témou je znižovanie uhlíkovej stopy. TV prispeje k tejto úlohe správou o uhlíkových kalkulačkách pre vozovky a prípadových štúdií o tom, ako znížiť uhlíkovú stopu počas výstavby vozovky a/alebo jej používania. Vozovky v mestských oblastiach sú čoraz viac v pozornosti, aj keď ide o boj proti efektom tepelného ostrova alebo o poskytovanie povrchu pre "nové" typy vozidiel a iných účastníkov cestnej premávky. Zbierka prípadových štúdií bude ilustrovať túto tému. Nakoniec sa dokončí správa o nízkonákladových vozovkách, ktorá sa začala pred dvoma cyklami.
Na otázku 3: Som druhým autorom správy 4.1.5. Low Cost Pavement Systems. 16.9.2024 bola úspešná interná debata o viac menej finálnej verzii správy ktorú sme spracovali v TPA – prof. Komačka mi to úžasne skvalitnil a „učesal“. (Boros)
V súčasnosti prebieha prieskum a zber prípadových štúdií pre aktivitu 4.1.3 Uhlíková stopa, kde som sa prihlásila prostredníctvom realizácie nového povrchu v Nemšovej spoločnosťou Colas s nízkoteplotnou asfaltovou zmesou s prísadou. Na zasadnutí v Kolíne sa rozhodne, ktoré case studies sa budú ďalej rozpracovávať. (Remišová)
Na otázku 4: áno, Peter Mondschein
Na otázku 5: určite áno.
TV 4.2 (Mosty), Viktor Borzovič, Peter Paulík
Odpoveď na otázku 1: TV 4.2 Mosty, pracovná skupina 4.2.2: Správa a monitorovanie železobetónových mostov s dodatočným predpínaním, vedúci skupiny Matej Kušar
Na otázku 2: Vypracovať odbornú publikáciu o zisťovaní stavu predpínacích káblov v mostoch a vplyv ich korózie na nosnosť mosta, ako aj vypracovať celkový prístup k manažmentu (správe) predpätých mostov. (Paulík)
Na otázku 1: TV 4.2 Mosty, pracovná skupina 4.2.3: Požiadavky a metódy hodnotenia konštrukčnej redundancie cestných mostov, vedúca skupiny Yvonne GUNREBEN (Nemecko)
Na otázku 2: Redundancia často zahŕňa pojmy ako robustnosť, zraniteľnosť, odolnosť a statická neurčitosť. Je to schopnosť konštrukcií predchádzať náhlym zlyhaniam aj v dôsledku nepredvídaných účinkov, udalostí, zaťažení. Zúčastnil som sa ako korešpondenčný člen úvodného stretnutia (kick off meeting, Paríž, feb.2024) prostredníctvom videokonferencie. Ďalšie stretnutie bolo online 12.apríl 2024 ohľadom prípravy dotazníka. (Borzovič)
Na otázku 3: Dotazník plánujem vyplniť za Slovensko, resp. osobný pohľad na problematiku navrhovania, nakoľko sa jedná skôr o konštrukčné zásady pre navrhovanie. Termín odovzdania dotazníka je 1.december 2024.(Borzovič)
Áno, časť je už vyplnená, ešte sa pracuje na ďalšej časti Paulík)
Na otázku 4: Momentálne nie
Na otázku 5: Vyššie spomínané pojmy ako redundancia, robustnosť sa bežne používajú ako základné aspekty pre bezpečný a spoľahlivý návrh nosných konštrukcií. Ich zabezpečenie však nie je exaktne predpísané. Výsledky získané zo zberu dotazníkov a ich vyhodnotenie bude preto z môjho pohľadu zaujímavé a vhodné odborne tieto výsledky spropagovať na Slovensku. (Borzovič)
Vypracovať odbornú publikáciu o zisťovaní stavu predpínacích káblov v mostoch a vplyv ich korózie na nosnosť mosta, ako aj vypracovať celkový prístup k manažmentu (správe) predpätých mostov
Pravdepodobne áno (Paulík)
TV pre terminológiu, Adela Mifkovič
Som členkou Terminologického výboru PIARC CTERM, ktorého cieľom je rozširovať terminológiu v slovníku ROAD DICTIONARY, t.j. zbierať od členov technických výborov novozavedené odborné termíny a zabezpečovať ich následný preklad do ďalších jazykov v spolupráci s odborníkmi na danú oblasť. Terminologický výbor si taktiež stanovil za cieľ posilniť spoluprácu s Technickými výbormi PIARC.
Na slovníku ROAD DICTIONARY sa pracuje nepretržite od r. 1930, pričom pred 20 rokmi sa upustilo od tlačenej verzie slovníka a aktuálne sa pracuje iba s online verziou, ktorá zatiaľ existuje v 37 jazykových mutáciách a obsahuje približne 16 000 termínov.
Mojim primárnym cieľom je zamerať sa na tvorbu slovenskej jazykovej mutácie slovníka Road Dictionary, pričom na úvodnom online stretnutí nám bolo povedané, že generálny tajomník výboru CTERM, p. Robin Sebille, vyexportuje tabuľku so 16 tisíc výrazmi v každej jazykovej verzii preloženými pomocou automatického prekladača a dodá nám ich a následne môžem v spolupráci s členmi TV zabezpečiť revíziu terminológie do slovenčiny podľa jednotlivých kapitol. Kapitoly zrevidovaných prekladov budem priebežne posielať kontaktnej osobe – p. Sebillovi na zverejnenie na webe PIARC.
Terminologický slovník v SK jazyku mi pomôže v mojej každodennej práci v NDS, kde som zodpovedná za preklady, a zároveň bude k dispozícii všetkým záujemcom z radov odborníkov, keďže bude voľne dostupný online.